مجلة العلوم التربوية و النفسية

تحديات توظيف المحاكاة التفاعلية في تدريس العلوم للمرحلتين المتوسطة والثانوية من وجهة نظر معلمي ومعلمات العلوم بالمدينة المنورة

Challenges of Employing Interactive Simulations in Teaching Science Subject to Intermediate
and Secondary Levels from the Viewpoint of Science Teachers in Madinah

Dr. Hanaa Eid Alharbi1, Mrs. Basimah Saleem Alofi*2

1 Taibah University | KSA

2 Ministry of Education | KSA

Abstract

Abstract: The aim of this research is to uncover the most prominent challenges in employing interactive simulations in science teaching for the intermediate and secondary levels from the viewpoint of science teachers in Madinah, and to investigate their recommendations that could contribute to the success of its employment in science teaching. To achieve these goals, a questionnaire was used as a research tool. The research sample was chosen by the stratified random method, which reached (120) science teachers. The results of this study showed several challenges facing the use of interactive simulation in science teaching, the most prominent of which was related to the preparatory aspects. Science teachers suggested some recommendations for achieving the success of employing interactive simulations in teaching science. Based on the research findings, the researcher recommends facilitating access to interactive simulation software to be employed in science education by providing computers in science laboratories. (147 words)

Keywords: Interactive Simulation Programs, Interactive Computer Programs, Science Education, Simulation.

تحديات توظيف المحاكاة التفاعلية في تدريس العلوم للمرحلتين المتوسطة والثانوية
من وجهة نظر معلمي ومعلمات العلوم بالمدينة المنورة

د/ هناء عيد الحربي1, أ. باسمة سليم العوفي*2

1 جامعة طيبة | المملكة العربية السعودية

2 وزارة التعليم | المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى الكشف عن أبرز تحديات توظيف المحاكاة التفاعلية في تدريس العلوم للمرحلتين المتوسطة والثانوية من وجهة نظر معلمي ومعلمات العلوم بالمدينة المنورة، والتقصي عن مقترحاتهم التي تساهم في إنجاح توظيفها في تدريس العلوم. استُخدم المنهج الوصفي؛ بغية للوصول إلى نتائج علمية يمكن تعميمها. وقد استخدمت الاستبانة كأداة بحثية تكونت من (44) عبارة موزعة على عدد من المحاور الرئيسة والفرعية. تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الطبقية، والذي بلغ عددها (120) معلمًا ومعلمة علوم. أظهرت نتائج الدراسة عددًا من التحديات التي تواجه توظيف المحاكاة التفاعلية في تدريس العلوم، كان أبرزها ما يتعلق بالنواحي التجهيزية، وقد قدم معلمي العلوم بعض المقترحات الخاصة بنجاح استخدام المحاكاة التفاعلية في تدريس العلوم. أوصت الدراسة بتيسير الوصول إلى برمجيات المحاكاة التفاعلية لتوظيفها في تدريس العلوم عن طريق توفير أجهزة الحاسب الآلي في معامل العلوم. (130 كلمة)

الكلمات المفتاحية: برامج المحاكاة التفاعلية، برامج الحاسوب التفاعلية، تدريس العلوم، المحاكاة