مجلة العلوم التربوية و النفسية

المساندة الاجتماعية وعلاقتها بمستوى الإنجاز لدى طلبة الثانوية العامة في المدارس الحكومية الأردنية

Social support and its relation to the level of achievement of students of basketball courses at the Faculty of Sports Sciences at Mu’tah University

Samar Fahed Al-Faleh

Ministry of Education || Jordan

DOI PDF

Tab title
The study aimed to identify the level of social support (support by friends, support from the family, support by the teacher), and to analyze the relationship between social support and achievement among students of High school students in government schools. The study followed descriptive analytical approach based on a questionnaire applied to 137 students of Karak government schools. The study found that the students get moderate level of social support; the study showed that the level of friends support came first, followed by teacher support, followed by family support, and found a relationship between social support and achievement in Students of Karak government schools. In light of the results, the study recommended several recommendations, the most important of which is to sensitize parents and faculty members about the importance of social support. Keywords: social support, level of achievement, High school students, government schools.

المساندة الاجتماعية وعلاقتها بمستوى الإنجاز لدى طلبة الثانوية العامة
في المدارس الحكومية الأردنية

سمر فهد الفالح

وزارة التربية والتعليم || الأردن

Tab title
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى المساندة الاجتماعية (المساندة من قبل الأصدقاء، المساندة من قبل الأسرة، المساندة من قبل مدرس المادة)، وتحليل مدى وجود علاقة بين المساندة الاجتماعية، ومستوى الإنجاز لدى طلبة الثانوية العامة في المدارس الحكومية، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، اعتماداً على استبانة تم تطبيقها على (137) طالباً من طلبة الثانوية العامة في المدارس الحكومية في مدينة الكرك، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى متوسط من المساندة الاجتماعية، وقد بينت الدراسة أن مجال المساندة من قبل الأصدقاء جاء في المرتبة الأولى، تلاه مجال المساندة من قبل مدرس المادة، تلاه مجال المساندة من قبل الأسرة، كما توصلت إلى وجود علاقة بين المساندة الاجتماعية، ومستوى الإنجاز لدى طلبة الثانوية العامة في المدارس الحكومية في مدينة الكرك. وعلى ضوء النتائج أوصت الباحثة بعدة توصيات أهمها توعية الأهالي، وأعضاء الهيئة التدريسية بأهمية المساندة الاجتماعية وأثرها الإيجابي على الطلبة. الكلمات المفتاحية: المساندة الاجتماعية، مستوى الإنجاز طلبة الثانوية العامة، المدارس الحكومية.

اترك تعليقاً

==> أرسل بحثك <==