مجلة العلوم التربوية و النفسية

واقع البحث النوعي وتحدياته في جامعة القدس من وجهة نظر عينة من الأساتذة والطلبة الباحثين بالجامعة

جامعة القدس

The actuality of qualitative research and its challenges at Al-Quds University, as perceived
by a representative sample of university professors and student researchers

Co-Prof. Mohammad Awad Shuibat1, Mrs. Natasha Omar Abu Ziyad*1, Mr. Nayef Abd Alraouf Alkhateeb1

1 Faculty of Education | Al-Quds University | Palestine

Abstract

Abstract: This study aimed to reveal the reality of qualitative research and its challenges at Al-Quds University from the point of view of a sample of professors and research students at the university. (14) Participants from faculty members and doctoral students at the university.

The results concluded that the reality of qualitative research at Al-Quds University from the point of view of a sample of professors and students’ researchers at the university is represented in four basic topics, which were named (scarcity, dissatisfaction, desire, need). The data analysis reached the challenges of qualitative research at Al-Quds University from the point of A sample of professors and students researchers at the university looked at three topics, which were named (a cultural challenge, an academic challenge, and a challenge of qualitative research characteristics). In view of the research results, a number of recommendations were made, most notably the need to support qualitative research production by the Deanship of Scientific Research financially and morally, due to the cost, effort and skills it needs.

Keywords: Al-Quds University, The Reality of Qualitative Research, Case Study, Challenges of Qualitative Research.

جامعة القدس

واقع البحث النوعي وتحدياته في جامعة القدس من وجهة نظر عينة من الأساتذة والطلبة الباحثين بالجامعة

أ.م.د/ محمد عوض شعيبات1, أ. نتاشه أبو زياد*1, أ. نايف عبد الرؤوف الخطيب1

1 كلية التربية | جامعة القدس | فلسطين

الملخص

المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع البحث النوعي وتحدياته في جامعة القدس من وجهة نظر عينة من الأساتذة والطلبة الباحثين بالجامعة، تم استخدام منهج البحث النوعي، تمثلت أداة جمع البيانات بالمقابلات، الملاحظات، تحليل الوثائق، تمت هذه الدراسة مع عينة قصدية تكونت من (14) مشاركاً من أعضاء هيئة التدريس وطلبة دكتوراه في الجامعة، توصلت النتائج إلى أن واقع البحث النوعي في جامعة القدس من وجهة نظر عينة من الأساتذة والطلبة الباحثين بالجامعة يتمثل في أربع موضوعات أساسية، تم تسميتها (الندرة، عدم الرضا، الرغبة، الحاجة). وتوصل تحليل البيانات لتحديات البحث النوعي في جامعة القدس من وجهة نظر عينة من الأساتذة والطلبة الباحثين بالجامعة إلى ثلاث موضوعات، تم تسميتها (تحدٍ ثقافي، تحدٍ أكاديمي، تحدي خصائص البحث النوعي). وفي ضوء نتائج البحث قدم الباحثون عددا من التوصيات أبرزها ضرورة دعم الإنتاج البحثي النوعي من قبل عمادة البحث العلمي مادياً ومعنوياً، لما يحتاج من تكلفة وجهد ومهارات.

الكلمات المفتاحية: جامعة القدس، واقع البحث النوعي، دراسة حالة، تحديات البحث النوعي.

جامعة القدس