مجلة العلوم التربوية و النفسية

تقييم التعليم عن بعد والتعليم بالتناوب لمواجهة جائحة كورونا بالمملكة المغربية خلال العامين 2020 ـ 2021م الإيجابيات. السلبيات

Evaluation of distance education and alternating education to confront
the corona of morocco during the two years 2020. 2021 pros negatives

Mohamed Achandir

Ministry of Education || Morocco

Abstract

 

Abstract: This research aims to stand on distance education and compare it with rotational education in light of the corona pandemic in the kingdom of Morocco, it also aims to stand on the tremendous efforts made by the kingdom of morocco in improving these two types of education. 

The research included four topics: the first topic is the reality of distance education in the official documents of the kingdom of morocco. 

The second topic included alternating education as an alternative solution to distance education. 

As for the third topic, it compared between distance education and alternating education. 

And the fourth and final topic, in which l mentioned the efforts of the kingdom of morocco in making education successful in the time of corona. 

In the end, l concluded many results, including: Education about some was only applied in the corona pandemic, and if it was found before that in official documents, both distance education and alternating education contained pros and cons, the kingdom of morocco made various efforts to make education successful in the time of corona. 

Based on the previous results, l recommend researchers to conduct a field study of educational institutions in order to determine the results obtained during distance education and alternating education to find out the success of this type of education. 

Keywords: distance Learning. alternate education. The Kingdom of Morocco. negative results. 

 

تقييم التعليم عن بعد والتعليم بالتناوب لمواجهة جائحة كورونا بالمملكة المغربية
خلال العامين 2020 ـ 2021م الإيجابيات. السلبيات

محمد أشندير

وزارة التربية || المملكة المغربية

المستخلص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى المقارنة بين التعليم عن بعد والتعليم بالتناوب في ظل جائحة كورونا بالمملكة المغربية على مستوى الإيجابيات والسلبيات، واستخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي بالوثائق، واحتوت هذه الدراسة على أربعة مباحث: المبحث الأول تحدثت فيه عن واقع التعليم عن بعد في الوثائق الرسمية للمملكة المغربية، واشتمل على ثلاثة مطالب: الأول مفهوم التعليم عن بعد، والمطلب الثاني مستندات التعليم عن بعد في الوثائق الرسمية للمملكة المغربية، والمطلب الثالث الأهداف المرجوة من التعليم عن بعد. والمبحث الثاني ذكرت فيه التعليم بالتناوب كحل بديل للتعليم عن بعد، واشتمل على مطلبين: المطلب الأول مفهوم التعليم بالتناوب، والمطلب الثاني خصائص التعليم بالتناوب. وأما المبحث الثالث- فقارنت فيه بين التعليم عن بعد والتعليم بالتناوب، واشتمل على مطلبين: المطلب الأول المقارنة بينهما على مستوى الإيجابيات، والمطلب الثاني المقارنة على مستوى السلبيات. وختمت البحث بمبحث رابع ذكرت فيه جهود المملكة المغربية في إنجاح التعليم زمن كورونا، واشتمل على مطلبين: المطلب الأول بث الدروس على القنوات الإذاعية والخدمة التشاركية، والمطلب الثاني مساهمة الدولة المغربية في تقديم الدعم. 

وتوصلت في هذه الدراسة إلى العديد من النتائج منها: التعليم عن بعد لم ينزل على أرض الواقع إلا في ظل هذه الجائحة رغم وجود وثائق تؤطره قبل الجائحة، كل من التعليم عن بعد والتعليم بالتناوب احتوى على إيجابيات وسلبيات، بذلت الدولة المغربية مجهودات متنوعة في إنجاح التعليم عن بعد. 

وبناء على النتائج السابقة فإني أوصي الباحثين بالتعمق حول هذا الموضوع وذلك بدراسة ميدانية للمؤسسات التعليمية من أجل الوقوف على النتائج المحصل عليها خلال التعليم بالتناوب لمعرفة مدى نجاح هذا النمط من التعليم. 

الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد. التعليم بالتناوب. المملكة المغربية. النتائج والسلبيات