مجلة العلوم التربوية و النفسية

فاعلية استخدام تطبيق التيليجرام في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لدى طالبات المرحلة الثانوية

The Effectiveness of Using Telegram App in Learning English
as a Foreign Language among Secondary School Students

Shaden Mohammed Almansour

King Saud University || KSA

Abstract

 

Abstract: Digital media technology including social media applications have become an inseparable part of most students’ everyday life. The increasing advancement of new technologies has made it easier to integrate them into the education system. Today, learners can use social media applications such as Telegram, Twitter, or Instagram to improve their English language skills and knowledge. This study aims to investigate Saudi secondary school students’ perceptions and attitudes towards the use of a social media application called (Telegram) as a tool to learn English as a foreign Language (EFL). The research follows a qualitative methodology in which 15 secondary school students were interviewed online to recount their experiences of using Telegram app as a means of supporting their learning of EFL. A thematic analysis technique was used to analyze data obtained from the interviews. Findings revealed that most students perceived Telegram app to be an effective tool for English language learning specifically in the writing skill. These findings played a critical role in helping the researcher draw the argument about the effectiveness of Telegram app in teaching and learning English language.

Keywords: digital media, social media, MALL, Telegram app, EFL, perceptions, secondary.

 

فاعلية استخدام تطبيق التيليجرام في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
لدى طالبات المرحلة الثانوية

شادن محمد المنصور

جامعة الملك سعود || المملكة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص: لقد أصبحت تكنولوجيا الوسائط الرقمية بما في ذلك تطبيقات التواصل الاجتماعي جزءًا لا يتجزأ من الحياة اليومية لمعظم الطلاب. كما أن التقدم المتزايد في تطبيقات التكنولوجيا الحديثة أدى إلى تسهيل دمجها في نظام التعليم والتعلم. حيث يمكن للمتعلمين اليوم استخدام تطبيقات التواصل الاجتماعي مثل تيليجرام أو تويتر أو انستجرام لتحسين معرفتهم ومهاراتهم في اللغة الإنجليزية. وهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تصورات طالبات المرحلة الثانوية في السعودية ومواقفهم تجاه استخدام أحد تطبيقات التواصل الاجتماعي المسمى تيليجرام (Telegram) كأداة لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. واتبع البحث المنهج النوعي حيث تم إجراء مقابلات عبر الانترنت مع 15 طالبة في المرحلة الثانوية لسرد تجاربهم في استخدام تطبيق (تيليجرام) كوسيلة لدعم تعلمهم للغة الإنجليزية كلغة أجنبية. تم استخدام طريقة التحليل الموضوعي لتحليل البيانات التي تم الحصول عليها من المقابلات وكشفت النتائج أن معظم الطالبات يرين أن تطبيق (تيليجرام) أداة فعالة لتعلم اللغة الإنجليزية وتحديداُ مهارة الكتابة. لعبت هذه النتائج دورًا مهمًا في مساعدة الباحثة في توضيح الجدل حول فعالية تطبيق (تيليجرام) في تعليم اللغة الإنجليزية وتعلمها.

الكلمات المفتاحية: الوسائط الرقمية، وسائل التواصل الاجتماعي، تطبيق تيليجرام، اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، مرحلة التعليم الثانوي.