The effect of teaching visual programming languages
on developing students programming skills
Amsha Munahi AlQahtani
College of Education || Imam Muhammad bin Saud University || KSA
Tab title
The purpose of this research is to examine the effectiveness of the Scratch language in developing programming skills among the third intermediate grade students in Dammam (Saudi Arabia). To achieve the research goal, the researcher used the experimental methodology with its semi-experimental, the research population included all third intermediate grade students totaling (3437 students). The sample was selected through random cluster way, where it consisted of (31) third intermediate grade students. The research instrument was sort of a note card. It included three main programming skills, with each skill includes a group of sub-skills, then the researcher applied the research instrument to the research sample, with the aim of determining the pre-level of students programming skills, then the group was exposed to the independent variable, then the research instrument was applied to the group itself in order to find out the difference between the pre and post level of the students. research results: – The effectiveness of the Scratch program in developing programming skills among third intermediate grade students in Dammam. – There is a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average grades of female students in pre and post-performance with regard to programming skills. The study recommended the need to review the Scratch language and to teach it to students the early intermediate grade students in educational. Keywords: Scratch language, objects, blocks, appearances, programming
أثر تدريس لغات البرمجة المرئية في تطوير مهارات الطالبات البرمجية
عمشاء مناحي القحطاني
كلية التربية || جامعة الإمام محمد بن سعود || المملكة العربية السعودية
Tab title
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر لغات البرمجة المرئية في تطوير المهارات البرمجية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط بمدينة الدمام، ولتحقيق هدف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الشبه التجريبي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طالبات الصف الثالث المتوسط والبالغ عددهن (3437) طالبة، وتم اختيار العينة بالطريقة العنقودية العشوائية حيث تكونت من (31) طالبة، وتمثلت أداة الدراسة في بطاقة ملاحظة، اشتملت على ثلاث مهارات برمجية رئيسة، وتضمنت كل مهارة مجموعة من المهارات الفرعية، ومن ثم طبقت الباحثة أداة الدراسة على العينة؛ وذلك بهدف تحديد المستوى القبلي للمهارات البرمجية لدى الطالبات، ثم تعرضت العينة للمتغير المستقل، ومن ثم طبقت أداة الدراسة على المجموعة ذاتها؛ لمعرفة الفرق بين المستوى القبلي والبعدي للطالبات. وتوصلت نتائج الدراسة إلى: – فاعلية لغة سكراتش Scratch في تنمية المهارات البرمجية لدى طالبات الصف الثالث المتوسط بمدينة الدمام. – يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات الطالبات في الأداء القبلي والبعدي فيما يتعلق بمهارة التعامل مع الكائنات. – يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات الطالبات في الأداء القبلي والبعدي فيما يتعلق بمهارة التعامل مع اللبنات. – يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات الطالبات في الأداء القبلي والبعدي فيما يتعلق بمهارة التعامل مع المظاهر. وأوصت الدراسة بضرورة إعادة النظر في تدريس لغة سكراتش للطلاب في بداية المرحلة المتوسطة من التعليم. الكلمات المفتاحية: لغة سكراتش، الكائنات، اللبنات، المظاهر، البرمجة.