مجلة العلوم التربوية و النفسية

أثر اختلاف نمط التحكم بمقاطع الفيديو التشاركية عبر المنصات التعليمية في تنمية مهارات برمجة الروبوت لطلاب الثالث المتوسط بالمملكة العربية السعودية

أثر اختلاف نمط التحكم بمقاطع الفيديو التشاركية عبر المنصات التعليمية
في تنمية مهارات برمجة الروبوت لطلاب الثالث المتوسط بالمملكة العربية السعودية

سلطان إبراهيم الفيفي

وزارة التعليم || المملكة العربية السعودية

DOI PDF

Tab title
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر اختلاف نمط التحكم بمقاطع الفيديو التشاركية عبر المنصات التعليمية في تنمية مهارات برمجة الروبوت الواردة في الوحدة الرابعة (الروبوت صديقي- الأجهزة الذكية والروبوت) من كتاب الحاسب وتقنية المعلومات لطلاب الصف الثالث متوسط بالمملكة العربية السعودية، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من (50) طالباً من المرحلة المتوسطة، تم تقسيمهم بالتعيين العشوائي إلى مجموعتين تجريبيتين، مجموعة تجريبية أولى مكونة من (25) طالباً تقدم لهم مقاطع الفيديو التشاركية بنمط تحكم المتعلم، ومجموعة تجريبية ثانية مكونة من (25) طالباً تقدم لهم مقاطع الفيديو التشاركية بنمط تحكم البرنامج، وقام الباحث بتصميم أنماط التحكم التعليمي بمقاطع الفيديو التشاركية بالاعتماد على أنموذج الجزار (2002) وأنموذج خميس (2003) لتصميم التعليم، وبعد تطبيق التجربة وأدوات الدراسة وهي اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة مهارات البرمجة، كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط درجات مجموعتي الدراسة في الاختبار وبطاقة الملاحظة، وكانت الفروق لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي استخدم معها نمط تحكم المتعلم بمقاطع الفيديو. وقد أوصت الدراسة بضرورة الاستفادة من خدمات منصات الفيديو التشاركي في العملية التعليمية، والعمل على إنتاج مقاطع فيديو تشاركية باستخدام نمط تحكم المتعلم في مقررات أخرى وتوظيفها في المواقف التعليمية المختلفة. الكلمات المفتاحية: نمط التحكم، الفيديو التشاركي، مهارات البرمجة، الروبوت.

The impact of different control type on video sharing via educational platforms in developing robot programming skills for third- intermediate students  in Kingdom of Saudi Arabia

Sultan Ibrahim Alfaifi

Ministry of Education ||  KSA

Tab title
The current research aimed to identify the impact of different control patterns on participatory videos across educational platforms in developing robot programming skills Contained in the book of computer (unit- 4) (Robot Siddiqui – Smart devices and Robot) for third- grade intermediate students in Kingdom of Saudi Arabia. The researcher used the quasi- experimental method, the study sample consisted of (50) students from the intermediate. They were randomly assigned to a first experimental group of (25) students who presented the participative video clips with the learner control pattern, (25) Students were given participatory video clips in the program control mode, The researcher designed the educational control patterns of the participatory videos based on the Aljazar model (2002) and the Khamis model (2003) of the design of education, After the experience and study tools are applied, they are a test of my score and the programming skills card, The results revealed that there were statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the two study groups in the test and the observation card, and the differences were in favor of the first experimental group with which the learner control pattern was used with video clips. The study recommended that the services of collaborative video platforms should be utilized in the learning process, and that participatory videos be produced using a learner control pattern in other courses and used in different learning situations. Keywords: Control type, Participatory video, Robot programming skills.