مجلة العلوم التربوية و النفسية

دور مناهج الدراسات الاجتماعية في تعزيز مفاهيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية في محافظة نابلس وسلفيت وطولكرم

دور مناهج الدراسات الاجتماعية في تعزيز مفاهيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية في محافظة نابلس وسلفيت وطولكرم

هبة خالد سليم

كلية العلوم التربية وإعداد المعلمين || جامعة النجاح الوطنية || فلسطين

DOI PDF

Tab title
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور مناهج الدراسات الاجتماعية في تعزيز مفهوم الانتماء الوطني لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية، ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي الميداني. فقد تم اختيار عينة عشوائية طبقية بحجم (100) من معلمي الدراسات الاجتماعية في محافظات شمال الضفة الغربية، حيث وزعت عليهم أداة الدراسة المتمثلة بالاستبانة، تم تجميعها وترميزها وادخالها إلى الحاسب ومعالجتها إحصائيا باستخدام برنامج الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، فأشارت نتائج الدراسة إلى أن دور مناهج الدراسات الاجتماعية في تعزيز مفهوم الانتماء الوطني لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي الاجتماعيات في محافظات شمال الضفة الغربية كان قليلًا، بمتوسط حسابي (2.25 من 5)، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود اختلاف بين وجهات نظر المبحوثين بناء على كل من متغير: الجنس، مكان السكن، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، في دور مناهج الدراسات الاجتماعية في تعزيز مفهوم الانتماء الوطني لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي الاجتماعيات في محافظات شمال الضفة الغربية، وبناء على نتائج الدراسة أوصت الباحثة بعدة توصيات أهمها: العمل على تعزيز الانتماء الوطني من خلال تفعيل الأنشطة التطوعية والاحتفال بالمناسبات الوطنية داخل أسوار المدرسة وخارجها، وتحويل الأيام الوطنية من أيام عادية لا يشعر فيها أحد إلى مناسبات تعرضها وسائل الأعلام ويحيي فعالياتها الطلاب بأنفسهم، ضرورة إعداد المعلمين قبل الخدمة وتأهليهم ليكونوا قادرين على تربية وتنشئة جيل المستقبل على مفاهيم الانتماء الوطني ليخرجوا لنا أجيالا بفكر وعقل مستنير. الكلمات المفتاحية: منهاج الدراسات الاجتماعية، مفاهيم الانتماء الوطني.

The role of social studies curricula in enhancing the concept of national belonging among students from the perspective of teachers in the northern Governorates of the West Bank

Hiba Khaled Sleem

College of Science Education and Teacher Preparation || An-Najah National University || Palestine

Tab title
This study aims at identifying the role of social studies curricula in enhancing the concept of national belonging among students from the perspective of teachers in the northern Governorates of the West Bank. The analytical descriptive method is used in the study. Moreover, a questionnaire has been distributed randomly to 100 of the social studies teachers in the northern Governorates of the West Bank. The results of the questionnaire have been compiled, encoded and processed statistically using the program of Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).  The results of the study show that the role of social studies curricula in enhancing the national belonging among students, from the perspective of social studies teachers, were weak according to the arithmetic average that has reached (2.25). Furthermore, the results indicate that there have been no differences in the views of teachers, regarding the topic of the social studies curricula, depending on the various variables such as sex, place of residence, academic qualification, and years of experience. The researcher recommends strengthening the national belonging by activating volunteering among students, celebrating national events inside and outside the school, and creating awareness of the national events within the students by transforming national days from ordinary days to occasions commemorated by them, in addition to acquiring media coverage. Consequently, there is a strong necessity to prepare pre-service teachers and train them for teaching in order to be able to raise students’ awareness of the national belonging. In addition, graduate students will become more enlightened and thoughtful. Keywords: social studies curricula, concept of national belonging.