مجلة العلوم التربوية و النفسية

دور الإدارة المدرسية الفاعلة في زيادة تحصيل الطلبة في المدارس الحكومية في محافظة عجلون من وجهة نظر المعلمين

دور الإدارة المدرسية الفاعلة في زيادة تحصيل الطلبة في المدارس الحكومية في محافظة عجلون من وجهة نظر المعلمين

صدام حنا رزق الله جاد الله

وزارة التربية والتعليم || الأردن

DOI PDF

Tab title
هدفت الدراسة الحالية إلى زيادة تحصيل الطلبة في المدارس الحكومية في محافظة عجلون من وجهة نظر المعلمين من خلال تفعيل الإدارة المدرسية، تكون مجتمع الدراسة من معلمين ومعلمات المدارس الحكومية في محافظة عجلون، وتكونت عينة الدراسة من (267) معلما ومعلمة، تم استخدام المنهج الوصفي والاستبانة كأداة لجمع البيانات والتي تكونت من (24) فقرة، وقد أظهرت النتائج أن مستوى دور الإدارة المدرسية الفاعلة في زيادة تحصيل الطلبة في المدارس الحكومية في محافظة عجلون من وجهة نظر المعلمين جاء بدرجة مرتفعة وبمتوسط (3.92 من 5)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المرحلة التعليمية للمدرسة ووجود فروق تعزى لمتغير الخبرة لصالح الخبرة التدريسية الأطول (أكثر من 10 سنوات). وقد أوصى الباحث بجملة من التوصيات من أهمها على الإدارة المدرسية أن تسعى للتطور والتجديد في عملها.  الكلمات المفتاحية: الإدارة المدرسية الفاعلة، مدير المدرسة، التحصيل الدراسي.

The Role of Effective School Administration in Increasing the Pupils Achievement at Ajloun Government School from Teacher Perspectives

Saddam Hanna Rezqullah Jadullah

Ministry of Education || Jordan

Tab title
This study aimed to increase the pupils achievement at Ajloun Government school from teacher perspectives by activating the school administration the study sample consists of(267) male teacher and female teachers. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was used as a tool for data collection; it consisted of (24) paragraphs. The result showed that The role of Effective school administration in increasing the pupils achievement was high with(3.92) score also the result showed there is significant differences refers to years of experiences in favor of (more than 10 years) and there is no significant differences refers to school educational stage. According to the result there is asset of recommendation that is the school administration should strive to develop and renew in its work. Keywords: Effective school administration, school principal, school achievement.

اترك تعليقاً

==> أرسل بحثك <==