The Effect of Creating 3D Software Using (CoSpaces Edu) To Develop Coding Skills
for Primary School Students
Mrs. Areej Abdullah Alghamdi*1 , Mrs. Layla Hamad Harboush1 , Co-Prof. Amjaad Tariq Mujallid2
1 Jeddah Education Administration | Ministry of Education | KSA
2 Faculty of Educational Graduate Studies | King Abdul-Aziz University | KSA
Abstract: This study aimed to investigate the effect of creating 3D software i using CoSpaces Edu platform on developing coding skills for primary school students. In this study, semi-experimental method was used. The study sample included (31) female students in the sixth grade of primary school. They were divided into two experimental groups, according to the learning style. The first group represented the individual learning style, and contained (15) students. While the other group represented the cooperative learning style and had (16) students. In this study, the researchers prepared research tools consisting of a coding cognitive test and a product evaluation card. the results showed statistically significant differences in the post-test of the two experimental groups in favor of post-test. Also, there are statistically significant differences in the post-test in favor of the experimental group with a cooperative style. The study recommends taking advantage of the participatory virtual environments to develop coding skills and employing them in teaching coding to primary school students.
Keywords: Cospecies Edu, participatory virtual environments, coding skills.
أثر إنشاء برمجيات ثلاثية الأبعاد باستخدام منصة كوسبيس (CoSpaces Edu)
على تنمية مهارات البرمجة لدى طالبات المرحلة الابتدائية
أ. أريج عبد الله سالم الغامدي*1, أ. ليلى حمد حربوش1, أ.م.د / أمجاد طارق مجلد2
1 إدارة تعليم جدة | وزارة التعليم | المملكة العربية السعودية
2 كلية الدراسات العليا التربوية | جامعة الملك عبد العزيز | المملكة العربية السعودية
المستخلص: هدفت الدراسةُ إلى تقصِّي أثرِ إنشاءِ برمجياتٍ ثلاثيةِ الأبعاد باستخدام منصة كوسبيس (CoSpaces Edu) على تنمية مهارات البرمجة لدى طالبات المرحلة الابتدائية. في هذه الدراسةِ تم استخدام المنهج شبة التجريبي وشملت عينةُ الدراسة على (31) طالبة في الصف السادس الابتدائي، وقُسِّمَت إلى مجموعتين تجريبيتين وفق نمطِ التعلّم إلى مجموعة ذات نمط تعلُّمٍ فرديٍّ وعددهن (15) طالبة، ومجموعةٍ ذاتِ نمطِ تعلُّم تعاونيٍّ وعددُهن (16) طالبة. وقامت الباحثات في هذه الدراسة بإعداد أدوات البحث المكونة من الاختبار المعرفي للبرمجة، وبطاقة تقييم المنتج. وكشفت نتائج الدراسة عن وجود فروقات ذات دلالة إحصائية في القياسات البعدية وذلك في الاختبار البعدي وفي بطاقة تقييم المنتج لصالح المجموعة التجريبية ذات النمط التعاوني. وتوصي الدراسة بالاستفادة من البيئات الافتراضية التشاركية لتنمية مهارات البرمجة وتوظيفها في تعليم البرمجة لطلاب المرحلة الابتدائية.
الكلمات المفتاحية: منصة كوسبيس (CoSpaces Edu)، البيئات الافتراضية التشاركية، مهارات البرمجة