A Proposal for Integrating Electronic Games at the Early Grades of Primary School in KSA
Saydah Mohammed Alatwah
Ministry of Education || KSA
Abstract: The aim of this study was to develop a proposal for integrating electronic games at the early grades of primary school by studying the reality of using electronic educational games. To achieve this goal، the descriptive approach was followed. The study sample consisted of (200) teachers from various disciplines and qualifications، randomly selected from the schools of north Riyadh. The study tools were used in the questionnaire as an instrument to obtain the necessary information and incorporated several axes according to the study questions and objectives. The most important results of the study are that electronic educational games are used in the primary grades to spread the culture of using technology in education and they help children to be accustomed to a technical environment by teaching them to use the new technologies. Also electronic educational games make learning outcomes memorable and motivate children to interact during the lesson. It helps in increasing speed of learning and to present the course more easily. Based on the response from members of the education community to the themes contained in the study tool، the researcher recommends that officials of the Ministry of Education to adopt the proposed vision and integrate electronic educational games among early stages students in the primary school. They should also provide incentives to teachers who combine electronic educational games in the educational process and work to enhance the ability of teachers with the basic skills necessary for the integration process.
Keywords: Proposal, Integrating Electronic Games, Early Grades of Primary School.
تصور مقترح لدمج الألعاب التعليمية الإلكترونية بالصفوف الأولية بالمرحلة الابتدائية في المملكة العربية السعودية
سيدة محمد العطوة
وزارة التعليم || المملكة العربية السعودية
المستخلص: هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لدمج الألعاب التعليمية الإلكترونية بالصفوف الأولية وذلك من خلال دراسة واقع استخدام هذه الألعاب في التعليم في مدارس شمال مدينة الرياض. ولتحقيق هذا الهدف اتبعت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، وتمثلت الأداة في استبانة تم توزيعها على عينة عشوائية بلغت (200) معلمة من مختلف التخصصات والمؤهلات بمدارس شمال مدينة الرياض، وكان من أهم نتائج الدراسة أن الألعاب التعليمية الإلكترونية تستخدم في الصفوف الأولية لنشر ثقافة استخدام التقنيات في التعليم وتساعد الأطفال على التعايش في بيئة تقنية عن طريق تدريبهم على استخدامها. كما تعمل على جعل مخرجات التعليم أقل عرضه للنسيان والمعلومات أكثر ثباتا. كما أنها تساعد بشكل كبير على إثارة وتحفيز الأطفال للتفاعل أثناء الدرس، ولذلك تعتبر عنصرا هاما يساعد المتعلم على زيادة سرعة التعلم. وتساعد المعلم بشكل خاص على عرض المقرر بطريقة أسهل. وفي هذه الدراسة توصي الباحثة المسؤولين في جهاز وزارة التربية والتعليم بتبني التصور المقترح. وبضرورة دمج الألعاب التعليمية الإلكترونية بين طلاب الصفوف الأولية في المرحلة الابتدائية بناء على استجابة أفراد مجتمع الدراسة للمحاور التي تضمنتها أداة الدراسة. وتوفير الحوافز للمعلمات ممن يدمجن الألعاب التعليمية الإلكترونية في العملية التعليمية والعمل على تعزيز تمكن المعلمات من المهارات الأساسية اللازمة لعملية الدمج.
الكلمات المفتاحية: تصور مقترح، دمج الألعاب التعليمية الالكترونية، الصفوف الأولية.