مجلة العلوم التربوية و النفسية

دور الرقابة الإدارية في تطوير الأداء الإداري لمديري المدارس الحكومية في جنوب الخليل من وجهة نظرهم

Role of Administrative Oversight in Improving Principals’ Management Performance in Southern-Hebron Public Schools from their View

Jamal M. Bhais

Al-Quds Open University || Palestine

Abstract

Abstract: The present study, whereby the descriptive analytical methodology is applied, aims at identifying the role of administrative oversight in improving principals’ management performance in Southern-Hebron public schools with due respects to variants of gender, administrative experience and that of directorate. For the sake of the study, the researcher targeted a population of (271) principals of who (180) participants made a sample of (180) principals within the schools run by the directorates of Southern-Hebron. For data analysis, the (spss) test was applied. Results show that the whole fields score (3.67-high). In that regard, (i) the role of administrative oversight in monitoring ‘s files and records scores (3.61) on average and there is no significance differences shown at alpha (α≤0.05) regarded to variants of gender, experience, qualification and the district. (ii) teachers monitoring shows higher as (4.16), (iii) an average of (3.06) goes to the role of oversight in improving administrative and financial performance, whereas, the role of oversight in assessment scores (3.85) on average. In consequence, the researcher recommends the principals to participate in constructing the oversight system within their directorates. 

Keywords: administrative oversight, improving administrative performance, principal’s point view.

دور الرقابة الإدارية في تطوير الأداء الإداري لمديري المدارس الحكومية في جنوب الخليل من وجهة نظرهم

جمال محمد بحيص

جامعة القدس المفتوحة || فلسطين

الملخص

المستخلص: هدفت هذه الدراسة للتعرف على دور الرقابة الإدارية في تطوير الأداء الإداري لمديري المدارس الحكومية في جنوب الخليل، وتحديد أثر متغيرات: (الجنس، سنوات الخدمة الإدارية، المؤهل العلمي، والمديرية) في وجهات نظر العينة لدور الرقابة الإدارية في تطوير الأداء الإداري في جنوب الخليل، واستخدام الباحث المنهج الوصفي التحليلي وتمثلت الأداة في استبانة تم توزيعها على عينة عشوائية طبقية بلغت  (180) فردا وجرى تحليلها احصائيا باستخدام ( (spss، وتوصلت الدراسة إلى أن دور الرقابة الإدارية في تطوير الأداء الإداري لمديري المدارس الحكومية من وجهة نظرهم في جنوب الخليل جاءت بدرجة كبيرة، واظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى(α≤0.05) في دور الرقابة الإدارية في تطوير الأداء الإداري لمديري المدارس من وجهة نظرهم تعزى لمتغيرات الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة والمديرية، وبلغت الدرجة الكلية لجميع مجالات اداة الدراسة (3.67) بتقدير (مرتفع) وعلى مستوى المجالات؛ حصل المجال الأول المتعلق بأدوار الرقابة الإدارية في الاشراف على الملفات والسجلات الإدارية على متوسط (3.61).وتبين أن المجال الثاني؛ دور الرقابة الإدارية في متابعة المعلمين في المدرسة كانت مرتفعة بمتوسط (4.16)، بينما حصل المجال الثالث؛ دور الرقابة الإدارية في التطوير الإداري والمالي على متوسط (3.06)، وحصل المجال الرابع؛ دور الرقابة في عملية التقييم على متوسط (3.85). وبناء على النتائج اوصت الدراسة بتشجيع مديري المدارس على المشاركة في وضع النظام الرقابي في مديريات التربية والتعليم.

الكلمات المفتاحية: الرقابة الإدارية، تطوير الأداء الإداري، وجهة نظر المدراء.