فاعلية برنامج “سكامبر” في تنمية التفكير الإبداعي لدى الأطفال في وضعية إعاقة حركية – الألعاب التخيلية نموذجاً() –

The effectiveness of the “Scamper” program in developing creative thinking in children with a movement disability: Examples of imaginative games

Hiba Asmaeesl Adel

Faculty of Education Sciences || Mohammed V University || Morocco

Abstract

Abstract: This study aimed to investigate the effectiveness of the “Scamper” program for imaginative play on developing creative thinking among children with a movement disability, between (9-11) years, based on the experimental method. An officer, consisting of (20) boys and girls. This experiment was conducted in the city of Mahdia with the help of the Al-Ansar Association for Persons with Disabilities, and to achieve the purpose of the study, then the “Scamper” program for imaginative games was implemented for 5 sessions per month. The arithmetic averages and the value of (t) and its significance were calculated for the performance of the control and experimental groups on the pre and post test. The results of the study showed; that there are differences between the average scores of creative thinking between the experimental and control group; In favor of the experimental group in all of the fluency skill, flexibility skill, originality skill and creative thinking in a totality. Based on the results, the researcher recommended directing educational programs for children with a movement disability to the need to pay attention to the development of innovative thinking through the provision and design of programs based on play, given its great importance in childhood, and relying on the Scamper program and its integration as one of the educational mechanisms in order to rehabilitate people with disabilities., In addition to proposals for complementary studies on the subject; It shows the importance of the need to build training programs for the development of creative thinking for people with motor disabilities at different stages and the extent to which different types of play affect the development of creative thinking skills.

Keywords: Scamper program- creative thinking- movement disability- Effect- Impact- Response- Compatibility – Effectiveness.

 

فاعلية برنامج “سكامبر” في تنمية التفكير الإبداعي لدى الأطفال في وضعية إعاقة حركية – الألعاب التخيلية نموذجاً()

هبة إسماعيل عادل

كلية علوم تربية || جامعة محمد الخامس || المغرب

المستخلص

المستخلص: هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء فاعلية برنامج “سكامبر” للعب التخيلي على تنمية التفكير الإبداعي لدى الأطفال في وضعية إعاقة حركية، بين (9-11) سنة، وذلك بالاعتماد على المنهج التجريبي، وتم تحديد اختيار عينة تجريبية من (20) طفلا وطفلة، وعينة ضابطة مكونة من (20) طفلا وطفلة. وتم إجراء هذه التجربة في مدينة “مهدية” بمساعدة جمعية الأنصار للأشخاص في وضعية الإعاقة، ولتحقيق غرض الدراسة ثم تطبيق برنامج “سكامبر” للألعاب التخيلية بواقع 5 جلسات في الشهر. وتم حساب المتوسطات الحسابية وقيمة (ت) ودلالتها لأداء المجموعتين الضابطة والتجريبية على الاختبار القبلي والبعدي، وقد أظهرت نتائج الدراسة؛ أن هناك فروقاً ما بين متوسط دراجات التفكير الإبداعي ما بين المجموعة التجريبية والضابطة؛ لصالح المجموعة التجريبية في كل من مهارة طلاقة ومهارة المرونة ومهارة الأصالة والتفكير الإبداعي بشكل كلي. واستنادا للنتائج أوصت الباحثة بتوجيه برامج تربوية للأطفال في وضعية إعاقة حركية إلى ضرورة الاهتمام بتنمية التفكير الابتكاري من خلال توفير وتصميم برامج تعتمد على اللعب، نظراً لأهميته البالغة في مرحلة الطفولة والاعتماد على برنامج سكامبر وإدماجه كالآلية من الآليات التربوية من أجل تأهيل الأشخاص في وضعية إعاقة، إضافة إلى مقترحات بدراسات تكميلية في الموضوع؛ توضح أهمية الحاجة إلى بناء برامج تدريبية لتنمية التفكير الإبداعي لدى الأشخاص في وضعية إعاقة حركية في مراحل مختلفة ومدى تأثير أنواع مختلفة من اللعب في تنمية مهارات التفكير الإبداعي.

الكلمات المفتاحية: برنامج سكامبر- التفكير الإبداعي – الإعاقة الحركية – التأثير – الأثر – الاستجابة – التوافق – الفاعلية.