أثر اختلاف نمطي رواية القصص الرقمية (السمعية والمرئية) على تنمية القدرة الخيالية والتفكير الإبداعي في تدريس مادة العلوم للصف الثاني 

رواية القصص الرقمية

رواية القصص الرقمية

The effect of different patterns of digital storytelling (visual and audio) on enhancing Imaginary capabilities and Creative thinking of science studies of the second grade


Najma Nasser Salim Al-Jabri

College of Education | Arab Open University | Sultanate of Oman

Abstract

Abstract: The study aimed to measure the effect of different patterns of digital storytelling (visual and audio) on enhancing the imaginative capabilities and creative thinking skills of second-grade science students. The researcher predominantly employed a quasi-experimental design, involving 40 second-grade pupils. The pupils were divided into two groups of 20 each. One group was exposed to audio digital storytelling, while the other experienced visual digital storytelling (animation).

Singer’s Scale was used to assess imaginative capabilities, and the Torrance Tests were utilized to evaluate creative thinking. The results primarily indicated that both types of digital storytelling effectively enhanced imaginative capabilities,

while visual storytelling was particularly effective in fostering creative thinking. One of the key recommendations was to incorporate various forms of digital storytelling in the educational field.

KeyWords: Digital storytelling- Audio Digital storytelling- Animation Digital storytelling- Imagination- Creative thinking

رواية القصص الرقمية

أثر اختلاف نمطي رواية القصص الرقمية (السمعية والمرئية) على تنمية القدرة الخيالية والتفكير الإبداعي في تدريس مادة العلوم للصف الثاني 

نجمة بنت ناصر بن سالم الجابرية 

كلية التربية | الجامعة العربية المفتوحة | سلطنة عمان

الملخص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى قياس أثر اختلاف نمطي رواية القصص الرقمية (السمعية/ المرئية) على تنمية القدرة الخيالية والتفكير الإبداعي في تدريس مادّة العلوم للصف الثاني الابتدائي، واعتمدت الباحثة على التصميم شبه التجريبي للتطبيق، وشملت عيّنة الدراسة على (40) تلميذًا وتلميذة بالصف الثاني،

وقُسِّمَت إلى مجموعتين تجريبيتين، الأولى تكونت من (20) تلميذًا وطُبّق عليها النمط السمعي لرواية القصص الرقمية، والمجموعة الثانية تكونت من (20) تلميذًا وطُبّق عليها النمط المرئي (الرسوم المتحركة)، وتم استخدام مقياس سنجر وآخرون لقياس القُدرة الخيالية،

 واختبار تورانس للتفكير الإبداعي على عينة البحث، وأسفرت النتائج بشكل أساسي أولاً: لصالح النمطين في تنمية القدرة الخيالية، وثانياً: لصالح لنمط المرئي في تنمية التفكير الإبداعي. وكانت من أهم التوصيات: استخدام الأنماط المختلفة لروايات القصص الرقمية في الميدان التربوي.

الكلمات المفتاحية: رواية القصص الرقمية – رواية القصة الرقمية السمعية- رواية القصة الرقمية المرئية – الخيال – التفكير الإبداعي

رواية القصص الرقمية