Design E-learning Environment Based on Learning Platforms and its impact on Achievement
and Developing Digital Citizenship Skills in the Computer course for Middle school students
Mrs. Manal Rabeh Alhejaili
King Khalid University | KSA
Abstract: The aim of the current research is to find out the effect of designing a cartoon learning environment based on learning platforms on achievement and the development of self-learning skills in mathematics for first year secondary school students. The research used the experimental method; To achieve this goal, an electronic learning environment was designed based on the Microsoft Teams learning platform.” An achievement test and a scale for self-learning skills were prepared, and the research sample included (50) female students from the first year of secondary school in the Wadi Al-Far’a sector of the Madinah Region, the Education Office of West Al-Madinah Al-Munawwarah, The research sample was divided into two groups: The first was an experimental group of (25) students who studied using an electronic learning environment based on the “Microsoft Teams learning platform”, and the other was a control group consisting of (25) students who studied using an electronic learning environment based on the “My School” learning platform, and statistical methods were used, Pearson correlation coefficient. And the Shapiro test and the t-value test, and the results of the research resulted in a statistically significant difference at the level (0.05) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post-application of the achievement test in favor of the experimental group, and there was no statistically significant difference at Level (0.05) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post application of the self-learning skills scale.
Keywords: E-learning Environments, Learning Platforms, Achievement, Self-education.
تصميمُ بيئةِ تَعلُّم إلكترونيَّة قائمةٍ على مِنصَّةِ مايكروسُوفت تِيمز (Microsoft Teams) وأثرُها على التحصيل وتَنْميةِ مَهاراتِ التعلم الذاتي في مادة الرياضيات
أ. منال رابح الحجيلي
جامعة الملك خالد بأبها | المملكة العربية السعودية
المستخلص: هدف البحث الحالي إلى معرفة أثر تصميم بيئة تعلم إلكترونيَّة قائمة على منصات التَّعلم على التَّحصيل وتنمية مهارات التعلم الذاتي في مادة الرياضيات لدى طَّالبات الصف الأول ثانوي، وقد استخدم البحث المنهج التَّجريبي؛ ولتحقيق هذا الهدف تَّم تصميم بيئة تعلم الكترونيَّة قائمة على منصة التعلم مايكروسفت تيمز”. وتم إعداد اختبار تحصيلي ومقياسا لمهارات التعلم الذاتي، وشملت عينة البحث (50) طالبة من طالبات الصف الأول ثانوي بقطاع وادي الفرع التابع لمنطقة المدينة المنورة مكتب تعليم غرب المدينة المنورة، قسمت عينة البحث إلى مجموعتين: الأولى تجريبيَّة عددها (25) طالبة درست باستخدام بيئة تعلم الكترونيَّة قائمة على “منصة التعلم مايكروسفت تيمز”، والأخرى ضابطة تكَّونت من (25) طالبة درست باستخدام بيئة تعلم الكترونيَّة قائمة على منصة التعلم “مدرستي”، وتم استخدام الأساليب الإحصائيَّة معامل ارتباط بيرسون واختبار “شابيرو” واختبار قيمة (ت)، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائيَّة عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التَّجريبيَّة والضابطة في التَّطبيق البعدي للاختبار التَّحصيلي لصالح المجموعة التَّجريبيَّة، وعدم وجود فرق ذو دلالة إحصائيَّة عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التَّجريبيَّة والضابطة في التَّطبيق البعدي لمقياس مهارات التعلم الذاتي.
الكلمات المفتاحية: بيئات التَّعلم الإلكترونية، منصة التعلم مايكروسفت تيمز، التَّحصيل، التعلم الذاتي.