مجلة العلوم التربوية و النفسية

واقع استخدام برنامج زوم (Zoom) في تدريس اللغة الإنجليزية للمرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمات في منطقة الرياض

The Utilization of Zoom’s Videoconferencing in Teaching English Language in Primary Stage in Riyadh: Teachers’ Perspective

Asma Naji

King Saud University || KSA

DOI PDF

Tab title
It is expected that utilizing videoconferencing platforms in language learning and teaching differs from face-to-face education. In this regard, this study aims to examine how English teachers perceive the use of Zoom’s videoconferencing in their teaching during distance education as well as exploring skills that enhanced more and skills teachers think there were difficult to be taught online. To achieve the goal, the descriptive approach was adopted. The study sample consisted of 8 English teachers, and the questionnaire was used to collect data. The findings of this study revealed that teachers perceived Zoom as a user-friendly platform that can be used in distance education. They showed their satisfaction with their experience. The findings also discovered that speaking is the skill that was enhanced more in distance education, followed by writing, followed by listening. Even though writing was the second enhanced skill, it appeared to be the difficult skill to be taught at a distance. The study recommended the importance of holding training courses for English teachers concerning the effective strategies to be used in distance language teaching. Keywords: videoconferencing, teaching online, distance education, EFL teachers. 

واقع استخدام برنامج زوم (Zoom) في تدريس اللغة الإنجليزية للمرحلة الابتدائية
من وجهة نظر المعلمات في منطقة الرياض

أسماء ناجي

جامعة الملك سعود || المملكة العربية السعودية

Tab title
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع استخدام برنامج زوم في تدريس مادة اللغة الإنجليزية في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمات، كما تسعى أيضاً إلى التعرف على آراء المعلمات حول أكثر مهارات اللغة الإنجليزية تم تعزيزها أثناء التعلم عن بعد والمهارات التي يواجهن صعوبة في تدريسها عبر منصات الفيديو. أجريت الدراسة على عينة من معلمات اللغة الإنجليزية للمرحلة الابتدائية في مدينة الرياض وعددهن (8) معلمات، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتم استخدام الاستبانة كأداة للدراسة. توصلت نتائج الدراسة إلى أن تصورات المعلمات حول منصة زوم على أنها منصة سهلة الاستخدام ولها فعاليتها في التدريس عن بعد، كما كشفن رضاهن عن استخدامها. وتوصلت النتائج أيضاً إلى أن مهارة التحدث هي أكثر مهارة تم تعزيزها أثناء التعلم عن بعد، بينما مهارة الكتابة هي أكثر المهارات التي تواجه المعلمات صعوبة في تدريسها. وقد أوصت الدراسة بأهمية عقد دورات تدريبية حول استراتيجيات التدريس الفعالة في تدريس اللغة الإنجليزية أثناء التعليم عن بعد. الكلمات المفتاحية: منصات الفيديو، التدريس عن بعد، التعليم عن بعد، معلمات اللغة الإنجليزية.